Wat zijn de voor- en nadelen van het innen van onbetaalde facturen met een afbetalingsplan?

Soms krijg je te maken met een situatie waarin je klant wel wil betalen, maar niet over het volledige bedrag beschikt. Op zo’n moment kan een afbetalingsplan voor de nodige ademruimte zorgen terwijl de klant toch zijn financiële verplichtingen nakomt. 

Wat houdt een afbetalingsplan juist in? 

Een afbetalingsplan biedt dus een oplossing voor situaties waarin jouw klant wel wil betalen, maar het bedrag op dat moment niet volledig kan voldoen. Hierbij splitsen we het bedrag op in kleinere stukken die we spreiden over een aantal maanden. De klant maakt langs zijn kant zo de belofte om zich aan het plan te houden en het totale bedrag netjes af te betalen.  

Voor wie is een afbetalingsplan een goed idee? 

Onze ervaring leert dat klanten met goede intenties zich ook correct aan betaalplannen houden en dat is een win-winsituatie voor beide partijen. Jouw klant betaalt niet per se extra kosten, wat hij of zij ongetwijfeld zal waarderen en de latere klantenrelatie meer dan ten goede zal komen. 

Er zijn echter ook valkuilen. Zo kan het voorvallen dat jouw klant wel wil betalen en met de beste bedoelingen beloftes maakt over een betaalplan, maar dat die beloftes in de praktijk niet worden waargemaakt door een (tijdelijke) ongunstige financiële situatie.

Zo’n situatie wordt heel snel een straatje zonder einde, waarbij jij vooral veel tijd moet investeren in communicatie en opvolging. Zo gaat er dus al snel veel kostbare tijd verloren. Vaak snapt de klant dan de ernst van de situatie pas als er consequenties dreigen aan te komen. 

Bovendien zijn er ook klanten die minder goede intenties hebben. Zij kunnen wel betalen, maar denken gratis met geleverde goederen en diensten weg te komen. Ook zijn er klanten die de situatie eindeloos proberen te rekken en zo een vorm van ‘kunstmatig krediet’ creëren. Zij betalen vaak pas als de deurwaarder – bij wijze van spreken – met een voet tussen de deur staat.

Hoe stel je een succesvol afbetalingsplan op? 

Elke situatie is natuurlijk anders, maar doorgaans zien we dat een afbetalingsplan werkt als de volgende voorwaarden gerespecteerd worden. 

De termijn van een afbetalingsplan

Houd de termijn zo kort mogelijk. Onze leidraad is dat een afbetalingsplan gemiddeld zes maanden mag duren. Wanneer je dit over een langere periode spreidt, zien we dat er vaker moeilijkheden komen bovendrijven. 

Eenmalig of meerdere keren? 

Sta een afbetalingsplan slechts eenmalig toe. Spreek voor aanvang van het plan duidelijke data en termijnen af met je klant. Als je dan al snel merkt dat je klant zich niet aan de afspraken houdt, dan heeft het geen zin om telkens weer uitzonderingen toe te staan. 

Gouden regel: als je klant zich de eerste keer niet aan de afspraken kan houden, zal hij of zij dat de volgende keer hoogstwaarschijnlijk ook niet kunnen. 

Andere projecten

Als je klant ook nog andere projecten lopende heeft bij jou of een nieuw project wil opstarten, dan is het aangewezen dat je daar een voorafbetaling voor vraagt. Zo vermijd je dat je een tweede keer in de situatie komt waarbij je klant in gebreke blijft en je beroep moet doen op een afbetalingsplan. 

Quitte als partner

De laatste en belangrijkste raad die wij je geven: schakel op tijd een externe partner zoals Quitte in om afbetalingsplannen te regelen en op te volgen. Het kost namelijk heel wat tijd en energie om een betaalplan in goede banen te leiden. 

Bovendien komen er ook heel wat juridische zaken bij kijken. Wij zijn hier dagelijks mee bezig waardoor wij thuis zijn in deze materie en rekening kunnen houden met alle variabelen. Tenslotte kunnen wij ook snel en efficiënt handelen van zodra jouw klant zich niet aan een betaalplan houdt.

Besluit

Wanneer je klant van goede wil is en over het nodige kapitaal beschikt, is een betalingsplan opstellen zeker een goed idee. Zo verschijnt het verschuldigde bedrag toch nog binnen een redelijke termijn op jouw rekening. 

Vanuit onze expertise kunnen wij jou hier steeds in bijstaan met daadkrachtig advies en kunnen we meteen actie nemen wanneer nodig. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op via hello@quitte.be of bel ons op 050 89 56 85. Liever meteen je gratis claim starten? Dat kan je hier!

Heb je als onderneming te maken met klanten die niet betalen? Quitte neemt dit voor jou in handen! 

Vul het formulier in en start vrijblijvend jouw claim. We innen snel en volledig juridisch zonder dure tussenkomst van een advocaat of rechtbank.
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
Wij contacteren jou binnen 24u met verdere vragen.

Blijf op de hoogte met Quitte!

Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg onze tips & tricks over facturering en het juridisch kader errond rechtstreeks in jouw inbox.

Last van klanten die niet betalen?
Wij helpen jou.

Quitte – Invordering bv

BTW BE0773.624.884

Scroll naar boven